Home Artikels Over liefhebber Bahamontes Abonneer Kalender Fietstochten Contact

Het sprookje van 100%

Gadgets & materiaal

Een raadseltje: het komt uit de motorcross, is übercool, en wordt nu gedragen door twee absolute topcoureurs. Het antwoord: 100%. Zeg dat Mathieu en Peter het gezegd hebben.

Mo-tor-cross-bril!

Op 4 juni van het gezegende jaar 2017 schreef Bahamontes-pen Thijs Zonneveld een column in het Algemeen Dagblad. Onderwerp: Peter Sagan en zijn vreemde bril. Die column begon zo:

‘En toen, na een persconferentie vol oeverloos geleuter over de druk (‘Druk, welke druk?’) van het winnen, zijn zeshonderdachtennegentigste groene trui, het favoriete koffietentje van zijn vrouw en Het Leven, pakte Peter Sagan boos de microfoon. Hij wees naar de skibril die om zijn nek hing. ‘Het is geen skibril! Het is een motorcrossbril! Een mo-tor-cross-bril!’ Niet lang daarna stond hij op en verdween hij, een zaal vol verwarring achterlatend. Waarom Sagan een skibr... – herstel – motorcrossbril op had na de etappe weet ik niet. Was het mode? Was het een commercieel dingetje omdat hij aandelen in een motorcrossbrillenfabriek had gekocht? Was het een statement? Een aankondiging dat hij op de Spelen van Tokio gaat motorcrossen? Kritiek op de UCI omdat ze beter moeten zoeken naar motortjes in fietsen? Of een steunbetuiging aan de onderdrukte inheemse motorcrossfans in de binnenlanden van Kirgizië? Ik snap niet waarom Sagan een motorcrossbril op had. Ik snap sowieso niets van Sagan. Ik zie hem trappen, ik hoor wat hij zegt, maar ik begrijp er niets van.’

En Thijs Zonneveld was niet de enige die het over die vreemde bril van Peter Sagan had. Ook Renaat Schotte vroeg er meteen naar, in een kort interview na de finish:

Renaat Schotte: “Vanwaar die skibril?”
Peter Sagan: “Motorcross, dat zijn goggles. Het is een motorcrossbril. Jongens, toch!”

Schotte: “Wil je dan motorcross gaan rijden?”
Sagan: “Zeker, dat wil ik absoluut doen.”
Schotte: “Heb je al ooit motorcross gereden?”
Sagan: “Wel enduro, echt leuk!”

Omdat het zo cool was...

Een grap van Sagan, natuurlijk, maar wereldwijd zoomden media gretig in op het vreemde accessoire van Peter de Grote, de man die zonet zijn zoveelste Touretappe had gewonnen. Intussen is uiteraard bekend waarom Sagan die dag met die opvallende motorcrossbril rond zijn nek op het podium stond. Omdat de Slovaak een contract had, en nog steeds heeft, met 100%. Een cool merk uit Californië dat zijn wortels heeft in de motorcross, maar dat sinds 2016 ook stormenderhand de wielerwereld aan het veroveren is met opvallende, modieuze koersbrillen. Met dank dus aan Peter Sagan en, jawel, Mathieu van der Poel, want ook de nieuwe Wielergod der Lage Landen rijdt al sinds 2016 met 100%.

In de naam van het merk, 100%, zit meteen alles. Oprichter en motorcross-adept Drew Lien werd geïnspireerd door levende motorcrosslegende Bob Hannah, van wie hij een meer dan grote fan was. “Eigenlijk wilde ik mijn merk DRP noemen: Drew’s Racing Products. Maar mijn kameraden lachten me uit met die naam. Op een avond zat ik in mijn zetel in mijn woonkamer, en ik staarde een tijdlang naar een geweldige poster van Bob Hannah aan de muur. Op zijn borst en motor prijkte het startnummer 100. En toen kwam de ingeving! ‘In welke sport je ook wil uitblinken, je moet je altijd 100% geven, zoals Bob Hannah.’ Ik had mijn naam.”

En die naam maakte meteen, euh, naam. Verschillende grootheden uit de Amerikaanse motorcrossscène wilden maar al te graag met het 100%-logo pronken tijdens races. Gratis ende voor niks! “Sommige rijders plakten mijn logo zelfs op motoren van hun kameraden. En die lieten dat toe, omdat het zo cool was.”

Zo kon het merk gestaag groeien en jaren later was de cirkel zo goed als rond toen Bob Hannah effectief gesponsord werd door 100%. Dat Drew Lien vandaag in zijn living nog steeds het nummerplaatje heeft hangen waarmee Hannah zijn allerlaatste cross reed, maakt het alleen maar mooier.

Starten is willen winnen

Die link naar het roemrijke verleden blijft 100% ook nu nog regelmatig uitspelen. Terwijl er in de jaren 80 heel wat 100%-T-shirts circuleerden met het opschrift Who the hell is Bob Hannah?, stond onlangs op een Amerikaanse luchthaven een meute 100%-medewerkers Peter Sagan op te wachten met een gelijkaardig T-shirt. Dit keer met de slogan Who the f*ck is Peter Sagan? Een welgemikte knipoog die een rock-’n-roll-type als Sagan wel kon appreciëren. Het is ook die spirit die de drievoudige wereldkampioen in de armen dreef van 100%. Want naar het schijnt was het de Slovaak zelf die zijn management contact liet opnemen met het brillenmerk, om te kijken of een samenwerking mogelijk was. “Peter wilde graag iets anders. Een trend zetten in het wielrennen, zoals wij met 100% eerder hadden gedaan in het motorcrossen, BMX’en downhillmountainbiken”, aldus een woordvoerder van 100%. “Vandaar Sagans belangstelling, want Peter is al van jongs af aan gek op al die sporten waarin 100% nadrukkelijk aanwezig is.”

Dat motto van 100% luidt trouwens ongeveer als volgt: ‘Als je alles geeft, niks spaart voor later, niet rust, geen tijd neemt om op adem te komen, dan geef je alles, van start tot finish. Dan laat je alles achter tijdens de koers.’ Een beetje wat Sagan en Van der Poel telkens doen, elke koers opnieuw. Waar ze ook starten, willen ze winnen. Want – om het opnieuw met 100% te zeggen – of het nu een WK, een Tourrit of een kermiskoers is: als je je geen 100% geeft, dan zul je daar spijt van hebben.

Oprichter Drew Lien krijgt het laatste woord: “Iemand die 100%-materiaal koopt – of het nu een bril, een T-shirt of een helm is, weet dat hij iets origineels koopt, iets wat de vele copycats die deze wereld rijk is niet kunnen namaken.” In gedachten zie je Mathieu van der Poel en Peter Sagan nu instemmend knikken.

Sinds kort ligt de nieuwe S3 in de winkel, een sportbril ontwikkeld in samenwerking met Peter Sagan. De S3 is, zoals elke 100%-bril, gemaakt in Italië, en combineert alles wat toprenners willen: draagcomfort, lichtheid, ventilatie en – uiteraard – uitstekende lenzen.

Volg ons